Kaukana aikakautena tyylikkyys tuli lähinnä pukeutumiskoodista, kuten näemme yhdessä parhaista Englannin yläluokan seurapiirejä edustavista sarjoista; Brigderton!
Huolehdimme näyttelijöiden käyttämien vaatteiden ja erityisesti korsetin analysoinnista.
Mutta ei siinä vielä kaikki, sarjan faneille paljastamme useita asioita: 2. kauden julkaisusta, tulevista hahmoista, huhuista ja monista muista salaisuuksista, jotka eivät ole vielä suuren yleisön tiedossa.
Nyt aloitetaan!
The Bridgerton Chronicle
The Bridgerton Chronicle on Julia Quinnin bestseller-kirjoihin perustuva sarja, joka kertoo kahdeksan Bridgertonin sisarusten lapsen tarinan, jotka etsivät rakkautta lontoolaisesta yläluokasta.
Tämän Chris Van Dudenin luoman ja Shonda Rhimesin tuottaman amerikkalaisen sarjan ensimmäinen kausi esitettiin 25. joulukuuta 2020 suositulla Netflix-alustalla, joka kuuluu luovien alojen liiketoimintaan.
Kahden perheen, Bridgertonien ja Featheringtonien, tarina alkaa 1800-luvulla.
Kaiken English regency 1800-luvun aristokraattisessa Lontoossa hyvistä perheistä tulevien nuorten tyttöjen oli siirryttävä neitosesta vaimoksi. Tätä varten ei ollut mitään parempaa kuin pallit toivoa rakkauden löytymistä.
Daphne, yksi kuningatar Charlotten suosimista Bridgertonin tyttäristä, tapasi Hastingsin herttuan. Herttua Simon Basset on hyvin elegantti mies, joka Daphnen tavoin ei halua mennä naimisiin kenenkään perheiden valitseman kanssa.
Sen vuoksi molemmat, joilla on sama näkemys todellisesta rakkaudesta, päättävät yhdessä teeskennellä olevansa pari. Tämän valesuhteen ansiosta he saavat haluamaansa aikaa löytää oikea kosija. Mutta
yksi yksityiskohta horjuttaa heidän täydellisesti toteutettua suunnitelmaansa; todellisen rakkauden ilmaantuminen Daphnen ja Hastingsin herttuan välille.
Tässä sarjassa voimme ihailla sitä eleganssia, jota tuon ajan miehet ja naiset osoittivat pukeutumisessaan.
Se alkaa prinsessamekoista, joissa on työstettyjä pitsejä, sitten kauniista korseteista, jotka tarjoavat uskomattoman siluetin, tai sovitetuista puvuista, jotka antavat miehille suoran ja viehättävän asennon.
Tässä pukukoodissa tuon kuuluisan Londonin aikakauden kuvassa korsetti on erittäin tärkeä paikka. Tämäntyyppinen vaate on muutakin kuin pelkkä vyötärönauha, jonka avulla naiset voivat saada hoikan vyötärön. Siitä tuli eleganssin symboli ja se heijasti kantajansa yhteiskunnallista asemaa.
Bridgerton-tyylinen korsetti
1600-luvun alkupuolella naisten vartaloa muotoiltiin jäykän alusvaatteen avulla. Puhumme todellakin kuuluisasta korsetista, jonka tarkoituksena oli muokata vartaloa ja kaventaa vyötäröä vaatteen takaosassa olevien nauhojen avulla.
Lisäksi tästä hyvin erityisestä vyötärönauhasta tuli 1900-luvun must-have-tuote, ja hyvästä syystä, tästä valasluu-vartalosta, jossa on jäykkä runko, tuli uusi symboli, joka edustaa yläluokan porvarisnaisten eleganssia ja varallisuutta.
Sarjan kahdeksassa jaksossa The Bridgerton Chronicle
siten/em> voimme ihailla viktoriaanisen tyylin korsettien koko kauneutta.
Totuus Bridgerton-korseteista
Höyryävän draaman “Bridgerton” avauskohtauksessa Prudence Featherington, yksi vuorikiipeilijä Lady Featheringtonin kelvollisista tyttäristä, pukeutuu esiteltäväksi Englannin kuningattarelle.
Prudence kumartuu hengästyneenä kaksin käsin, kun palvelustyttö kiristää korsettinsa nyörejä.
”
Pystyin puristamaan vyötäröni puolentoista appelsiinin kokoiseksi, kun olin Prudencen ikäinen”, sanoo Lady Featherington.
Epäonnekseni tällainen käsikirjoittajien puhe antaa korsetille huonon maineen. Monissa elokuvissa, niin historiallisissa kuin fantasiaelokuvissa, on samanlainen kohtaus.
Voidaan aloittaa Scarlett O’Harasta elokuvassa Tuulen viemää, joka tarttuu sängynpylvääseen, kun palvelustyttö sitoo hänen korsettinsa.
Sitten Elizabeth Swann elokuvassa Karibian merirosvot joka näyttää siltä kuin hän ei voisi hengittää kun hänen korsettinsa tarjoillaan.
Sitten Emma Watson, joka näyttelee Belleä live-action-uudelleenfilmatisoinnissa Disneyn Kaunotar ja hirviö , sanoi, että hänen hahmonsa on liian itsenäinen käyttääkseen korsettia.
Kukaan kivusta kärsivistä hahmoista ei hallitse omaa elämäänsä; jokaisessa kohtauksessa joku auktoriteettihahmo (Prudencen äidit, Elizabethin isä, Scarlettin palvelustyttö) käskee heitä tekemään.
Alden O’Brien, on pukujen ja tekstiilien kuraattori Amerikan vallankumouksen tyttäret -museo Washingtonissa
Hän sanoo: “Jos on kohtaus, jossa sanotaan: “tiukempi, tiukempi” on ilmeisesti korvike naisten rajoitetuille rooleille yhteiskunnassa.”
Ongelma on, että lähes kaikki nämä esitykset ovat liioiteltuja tai yksinkertaisesti vääriä. Tämä ei tarkoita sitä, että “Bridgertonin” showrunner Shonda Rhimes olisi ollut väärässä kuvatessaan naisten oikeuksia alussa Regency 1800-luvun aikakaudella, sillä heitä todellakin rajoitettiin ankarasti, mutta heidän alusvaatteensa eivät olleet syyllisiä.
Kass McGann, vaatehistorioitsija ja konsultti museoille, tv-ohjelmille ja teatterituotannoille ympäri maailmaa, selittää sähköpostitse: “Kyse ei ole niinkään korsetista kuin näyttämön psykologiasta.nbsp;
Neljän vuosisadan aikana, jolloin muoti on muuttunut lukemattomasti, naisten alusvaatteet ovat vaihdelleet suuresti nimensä, tyylinsä ja muotonsa puolesta. Mutta niille, joiden käsitys pukudraamasta on peräisin ainoastaan Bridgertonin kaltaisista sarjoista ja elokuvista, nämä erilaiset vaatteet yhdistetään virheellisesti korseteiksi.
On tärkeää tietää, että korsetti on yksinkertaisesti naisen vartalolle tarkoitettu rakenteinen alusvaate, selittää Hilary Davidson, muotihistorioitsija ja teoksen Pukeutuminen Janen aikakaudella.
Vaikojen
korsetit
ensimmäiset korsetit ilmestyivät 1500-luvulla vastauksena naisten muodin kehittymiseen, joka muuttui jäykemmäksi ja geometrisemmaksi.
Korsetti, joka on suunniteltu valaanluusta, kaislasta tai joskus jopa puusta, muokkaa naisten vartaloa käänteiseen kartiomuotoon, joka on aina ollut muodissa.
Jotkut ihmiset käyttivät pehmusteita tai vanteita antaakseen itselleen leveämmän muodon vyötärön alapuolella, mikä puolestaan teki vyötäröstä kapeamman. Tämä muoto säilyi enemmän tai vähemmän aina Regency-aikaan asti 1800-luvun alussa, jolloin muotiin tuli “kaikenlaisia keksintöjä, muutoksia ja häiriöitä”, sanoo Davidson.
Tämän 20 vuoden ajanjakson aikana naisilla oli mahdollisuus valita: he saattoivat käyttää korsettia, valaanluusta valmistettua, strukturoitua vaatekappaletta, joka muistuttaa eniten nykyistä korsettia, tai hyvin pehmeitä, pehmustettuja, mutta silti tukevia alusvaatteita, jotka olivat jossakin siltä väliltä.
O’Brien kertoo, että Regency-kauden korsetit tehtiin pehmeästä puuvillasta, jossa oli jäykempi puuvillaköysi tukena, ja joskus selässä oli kanavia luutumista varten ja edessä aukko metallista tai puusta valmistettua tukea varten, jota kutsutaan busc:ksi.
Mutta alusta alkaen nämä alusvaatteet olivat aivan tavallisia vaatteita, sanoo Davidson. Naisilla oli laaja valikoima vaihtoehtoja, aivan kuten naisilla on nykyäänkin erilaisia vaihtoehtoja urheilurintaliiveistä Wonderbraan.
Naiset, jotka vain hengailivat kotona, käyttivät mukavampia korsetteja, kun taas toiset, jotka olivat menossa tanssiaisiin, saattoivat käyttää jotain tiukempaa, joka antoi kauniimman linjan.
Mutta työssäkäyvät naiset käyttivät jonkinlaista solmittavaa ja tukevaa vaatekappaletta, mikä kumosi ajatuksen, että korsetin pukeminen välittömästi aiheutti pyörtymisen. Davidsonia todella ärsyttää myytti siitä, että naiset kulkivat ympäriinsä näissä epämukavissa vaatteissa, joita he eivät voineet riisua patriarkaatin takia.
Hän sanoo: “Ja he sietivät sitä 400 vuotta? Naiset eivät ole niin tyhmiä.”
Davidson lisää, että vaatteet olivat mukavia, ei vain silloisten vaan myös nykypäivän standardien mukaan.
Valtaosa heistä alkoi käyttää jonkinlaista korsettivaatetta nuorina tyttöinä, joten he olivat tottuneet siihen aikuisina.
O’Brien, on samaa mieltä: “Jotain, joka ulottuu syvemmälle rintaan… Haluaisin todella sellaisen, koska se jakaisi tukea paremmin.
“
Viktoriaanisella aikakaudella Bridgertonin jälkeen korsetit olivat kehittyneet tiimalasin muotoon ⌛️ muotoon, jonka monet ihmiset kuvittelevat, kun he ajattelevat epämukavaa, elimiä puristavaa ja vartaloa epämuodostavaa korsettia.
Mutta jälleen kerran nykyaikaiset käsitykset menneisyydestä muokkaavat käsitystämme näistä alusvaatteista. Davidson sanoo, että hameet olivat suurempia tänä aikana, koska mitä leveämpi hame, sitä pienempi vyötärö.
Museot esittelevät usein kokoelmissaan olevia korsetteja mallinukkejen päällä, ikään kuin niiden reunat olisivat kohdanneet.
Todellisuudessa korsetteja olisi luultavasti pidetty niin, että niiden reunat olisivat olleet sentin tai kahden päässä toisistaan, tai jopa löysemmin, jos nainen olisi valinnut ne.
McGann esittää, että yksi syy siihen, miksi korsetit yhdistetään kipuun, on se, että näyttelijättäret puhuvat epämukavasta olostaan, kun he käyttävät epämiellyttävää korsettia roolia varten.
“Monissa tapauksissa korsetteja ei ole tehty näyttelijälle, vaan käytetään hänen yleistä kokoa olevaa korsettia mukavuudenhalusta”, selittää McGann.
“Tämä tarkoittaa, että he käyttävät korsetteja, jotka eivät istu kunnolla, ja kun korsetti solmitaan kunnolla, se voi sattua!”.
“
Kiristivätkö naiset siis Regency -aikana ja muina aikoina korsettiensa nyörejä yli sen, mikä oli mukavaa, vai vain saavuttaakseen kapeamman muodikkaan vyötärön?”.
Totta kai, jotkut tekivät, kun heillä oli joku, johon he halusivat tehdä vaikutuksen, kuten elokuvan kohtauksessa .Amennyt tuulen mukana joka oli nuori sinkkunainen, joka yritti tehdä vaikutuksen.
Bridgertonissa sosiaalinen aktivisti Lady Featheringtonin vaatimus tyttäriensä kapeasta vyötärölinjasta vaikuttaa myös loogiselta. Paitsi että Regency-aikakaudella, jolloin mekot putosivat rintamuksesta, mitä järkeä oli kapeassa vyötärössä?
“Ajatus tiukasta nauhoituksesta on täysin tarpeeton ja muodin kannalta merkityksetön”, sanoo Davidson.
“Ei ole mahdollista, että aikakausikorsetti kutistaa hänen vyötäröään, eikä se yritäkään sitä”, O’Brien lisää.
Se on toinen ongelma Bridgertonin alusvaatemuotivalinnoissa: Regency-kauden korsetteja ei suunniteltu luomaan nykyajan yleisön mielestä houkuttelevaa dekolteeta, vaan enemmänkin nostamaan ja erottamaan rinnat toisistaan kuin kaksi pyöreää palloa.
Bridgertonin korsetit ovat hänen mielestään liian litteitä edestä. Bridgertonin pukusuunnittelija, Ellen Mirojnick kertoi Voguen haastattelussa filosofiansa sarjan vaatetuksesta:
“tämä sarja on seksikäs, hauska ja paljon helpommin lähestyttävä kuin keskiverto, selväpäinen aikalaisdraama, ja on tärkeää, että korsetin kaula-aukkoa avataan heijastaakseen sitä.”
Bridgerton on kuitenkin oikeassa naisten asemasta 1800-luvun alussa. Avioliitto oli yksi ainoista vaihtoehdoista naisille, jotka eivät halunneet asua loppuelämäänsä yhdessä elämänkumppaninsa kanssa, joten sarjan painotus hyvien avioliittoparien luomiseen on edelleen totta.
Naisten avioitumisen jälkeen naisesta tuli laillisesti miehensä omaisuutta. Hän ei voinut allekirjoittaa sopimuksia tai tehdä testamenttia ilman miehensä suostumusta.
1900-luvun puoliväliin mennessä naiset olivat saavuttaneet merkittäviä etuja, kun he pystyivät omistamaan omaisuutta tai saamaan avioeron. Osa naisista sai kuitenkin äänestää vasta vuonna 1918 Englannissa ja vuonna 1920 Yhdysvalloissa.
Samoihin aikoihin korsetit olivat poistumassa muodista, ja monet tuon ajan kirjoittajat näkivät yhteyden korsetin vapauttamisen ja naisten vapautumisen välillä.
O’Brien sanoo, että nyt jälkeenpäin katsottuna tämä johtopäätös ei pidä paikkaansa. “Kaikki nämä kirjailijat sanovat: ‘Voi, me olemme paljon vapaampia kuin nuo kauheat, tekopyhät, alistetut viktoriaanit, ja me olemme riisuneet korsetin.”
Olen pahoillani, mutta jos katsot muotoilupukuja 1920-luvulla, he tekivät täsmälleen saman asian, eli käyttivät alusvaatteita.nykyisen muodikkaan muodon luomiseksi, mikä 20-luvulla tarkoitti, että käytettiin joustavia vyötärönauhoja ja rintaliivejä, jotka kiristivät täysin naisen luonnollista muotoa.
Yhteiskunnalla tulee aina olemaan vartalo-ideaali, jota monien naisten on mahdotonta saavuttaa, ja jokainen nainen valitsee, kuinka pitkälle menee tämän ihanteen tavoittelussa. Aina tulee olemaan muutamia, jotka vievät tämän ihanteen äärimmilleen, vaikka se merkitsisi heidän oman henkensä vaarantamista.
O’Brien ja Davidson toivovat, että ihmiset lakkaisivat pitämästä korsetteja patriarkaatin ahdistavina työkaluina tai tuskallisina muistutuksina naisten muotipakkomielteestä.
Minä annamme huhujen oikkujen vaikuttaa meihin sen sijaan, että valitsisimme kokea itsemme ja olla muodikkaita!
Lisäksi korsetin käyttäminen on yhtä ahdistavaa kuin rintaliivien käyttäminen. Silti kukaan ei pakota naisia käyttämään rintaliivejä nykyään?
Tietäen kaiken sen kauneuden, jonka korsetin käyttäminen tarjoaa, sinun on kysyttävä itseltäsi oikeita kysymyksiä!
Tosiasiassa on helpompi nähdä se outona, epätavallisena ja menneisyydestä peräisin olevana kuin nähdä sen todellinen arvo, uuden sukupolven vaatteet, tyylikkäät ja trendikkäät.
Se on seikkailu kaikki, että a vaatetyyli, jonka avulla voit jalostaa tai ei siluettisi siihen ulottuvuuteen, josta pidät eniten.
Voit ilmaista persoonallisuuttasi, viehätysvoimaasi olemalla erittäin tyylikäs, kun tiedät mitä asua käyttää korsetin kanssa !
The Bridgerton Chronicle “kausi 2”
Nettflixin huippusuosituksiin lukeutuva draamasarja Bridgerton ensimmäinen kausi on tällä hetkellä ehdolla Emmy 2021 -ehdokkaaksi kolmessa pääkategoriassa:
- Paras draama
- Paras näyttelijä ( Regé-Jean Page )
- Draamasarjan ohjaaja ( Julie Anne Robinson )
Jos olet kahdeksan Bridgerton-romaanin fani, jonka bestseller-kirjailija <.em>Julia Quinn, tiedät todennäköisesti jo, mitä Featheringtoneille ja Bridgertonille tapahtuu, kun toinen kausi on saatavilla.
Mutta kaikki ne, jotka eivät ole vielä lukeneet kirjoja tai jotka vain haluavat nähdä, mitä Shonda tekee seuraavassa osassa, voivat jatkaa tämän artikkelin selaamista saadakseen lisätietoja kakkoskaudesta.
Milloin Bridgertonin 2. kausi julkaistaan Netflixissä?
Bridgertonin 2. kauden on määrä tulla ensi-iltaan vuonna 2022. Konkreettista päivämäärää ei ole vielä saatavilla, joten fanit joutuvat odottamaan lisää tietoa tästä kuuluisasta julkaisusta.
Paljastamme kuitenkin alla olevalla videolla kakkoskauden ensimmäiset kuvat.
Tämä on Instagramissa, kun Netflix ilmoittaa virallisesti toisen osan julkaisusta. Myös Lady Whistledown’s Society Paper -lehden erikoisnumero julkaistiin, jossa lukijoille kerrottiin, että Bridgertonin näyttelijäkaarti palaisi tuotantoon keväällä 2021, tällä kertaa keskittyen Anthonyyn ( Jonathan Bailey).
Bridgertonin 2. kauden näyttelijäkaarti
Aluksi meidän on kerrottava kauhea uutinen, vaikka suurin osa teistä jo tietääkin tämän, mutta Hastingsin herttua jota näyttelee Regé-Jean Page ei ole mukana 2. kaudella.
Lady Whistledown ilmoitti hiljattain, että Daphne jota esittää Phoebe Dynevor, tulee tosiaan esiintymään sarjassa, vaikka Simon jääkin toistaiseksi hyvästelemättä.
Miksi Regé-Jean Page jättää sarjan?
Näyttelijän itsensä mukaan tämä oli osa hänen hahmonsa suunnitelmaa, kun hän allekirjoitti sopimuksen.
“Kyseessä on yhden kauden kaari. Sillä
on alku, keskikohta ja loppu”, hän sanoi Varietylle ja lisäsi pitävänsä asetelmasta, koska se “tuntui rajoitetulta sarjalta.”
Sitten hän jatkaa: “Olen vain innoissani Bridgertonista, kun se jatkaa höyryjunan kyydissä ja valloittaa maailmaa. Mutta se auttaa myös näiden kaarien loppuun saattamisessa ja laskeutumisessa.”
Kakkoskauden näyttelijäkaarti
Hyvät uutiset ovat, että uudella kaudella nähdään seuraavat näyttelijät:
- Nicola Coughlan Penelope Featheringtonina
- Jonathan Bailey Anthony Bridgertonina
- Luke Newton roolissa Colin Bridgerton
- Claudia Jessie roolissa Eloise Bridgerton
- Luke Thompson roolissa Benedict Bridgerton
- Ruth Gemmell roolissa Lady Violet Bridgerton
- Ruth Gemmell roolissa Lady Violet Bridgerton
- Polly Walker Lady Portia Featheringtonina
- Adjoa Andoh roolissa Lady Danbury
- Golda Rosheuvel roolissa kuningatar Charlotte
- Ruby Barker Marina Thompsonina
- Jessica Madsen näyttelee Cressida Cowperia
15. helmikuuta Netflix ilmoitti, että Simone Ashley liittyi näyttelijäkaartiin Kate Sharma:na, joka on fiksu mutta hyvin omapäinen nuori nainen, joka on rakastunut Anthonyyn.
Tiedämme myös, että Charithra Chandran näyttelee Edwina Sharmaa ja Rupert Young näyttelee Jackia, uutta hahmoa, jota ei ole kirjoissa.
Huhtikuussa Deadline vahvisti kaksi uutta lisäystä sarjan näyttelijäkaartiin: Shelley Conn ja Calam Lynch.
Onko kakkoskaudesta spoilereita?
Jos olet Julia Quinnin romaanien fani, olet luultavasti tajunnut 1. kauden finaalin lopussa olevan pienen mehiläisen merkityksen!
Julia, varakreivi, joka rakasti minua -sarjan toisessa kirjassa Anthonysta tulee varakreivi Bridgerton, kun hänen isänsä kuolee yllättäen mehiläisen piston seurauksena. Koko
romaanin loppupuolella mehiläisistä tulee tärkeä osa tarinaa, sillä Anthonyn rakkauden kohde Kate saa myöhemmin kirjassa vuorostaan pistoksen.
Nyt kun on vahvistettu, että sarja jatkuu romaanien mukaan. Kakkoskausi keskittyy paljon enemmän Anthonyn rakkauden etsintään kuin Simon ja Daphne elämään.
Lopuksi hyviä uutisia: kahdeksan romanttista romaania, jotka keskittyvät kunkin hahmon matkaan rakkauden löytämiseksi, saavat lopulta oman kautensa Netflixissä!
Mitä?